onsdag 1 oktober 2014

För drygt två veckor var jag på en nöjestripp till London. 
Detta sker minst en gång om året då jag har turen att ha en syster som bor där.
Denna gång anpassade jag resan efter väninnans semester och turligt nog sammanföll det med att vännerna i Nottingham-bandet Hip Priest, hade spelning ett kvarter från där systern bor.
En resa till London utan rock´n roll, pubar och shopping är ju inte fulländad.
Retro och vintageshopping that is!

Helt ärligt så har jag inte full koll på var retro-london ligger.
Har ännu inte funnit det ultimata kvarteret.
Här i Stockholm har vi ju Södermalm och Odenplan, där det går hitta många fina butiker. I London finns ju Brick Lane, men där är det mest vintagekläder.
Sen finns det marknaden vid Portobello Road, men den är bara på fredag och lördag.
Jag har tidigare jagat rätt på bakluckeloppisar, men även dessa brukar vara på helgen.
Reser man lite mitt i veckan som vi gjorde blir det knepigare, så tips mottages tacksamt om bra retroshopping i London som är lite utöver det vanliga!

Men skam den som ger sig!
I brist på gatuloppisar kan ju alltid roa sig med att "fönstershoppa" i fina butikerna på Commersial Street/Shorditch. Här kostar det som det smakar, men att titta är ju gratis och en massa gratistittande fanns det att tillgå!


Årets julstjärna!






Maken till fina skolaffischer har jag aldrig skådat. Kan tänka mig dem allihopa i min nya Londonvåning på minst 110 kvm. Den jag fantiserar om alltså!


Detta bord ska jag ha i köket!


Och detta som sminkbord i sovrummet!


Och om Tintin ska flytta med så får han ta och klä på sig först!


Säga vad man vill om engelsmännen men de är ju inte tråkiga gällande att våga blanda textilier. Detta är ett show room hos ett nytt brittisk textil/formgivningsföretag, som jag givetvis inte minns vad det heter. De hade även kläder i dessa lätt horribla mönster.


I total disharmoni fungerar de konstigt nog ihop!

I vår jakt efter skojiga marknader så hamnade vi i Brixton. Där hade vi varit förr jag och väninnan, men för x-antal år sedan.
Vi blev mäkta förvånade över den förändring som skett.
Brixton är ju känt för att vara lite farligt, det är känt för Electric Aveny, för reggeakulturen och sin Jamacanska befolkning, ja, för folklighet helt enkelt. Det vi fann nu var en fancy restaurangmarknad med näst intill lika snajdiga butiker.
Tack och lov så finns det "gamla" kvar än idag, om man vågar sig något kvarter bort från den up hypade marknaden. Och man behöver inte gå så långt!




Även inom själva marknadsområdet kan man fortfarande hitta butiker som säljer "bra att ha pryttlar".
T ex spisar, tvättmaskiner och skor i en och samma affär.


Eller magiska/välsignade ljus för alla tillfällen...


...och badskum som gör att separationen går igenom. Misstänker att det var sånt min fd sambo använde.




Att Jesus var mörkhyad är något jag länge misstänkt, nu fick jag det bekräftat!


Och har man "a bad hair day", finns det frisyrutbud så det räcker och blir över.


Jag håller tummarna för att denna del av Brixtonmarknaden får vara kvar, även om jag också uppskattar den nya delen med retro/vintageaffärer och schyssta restauranger...


Restauranger från alla världens hörn och små roliga vintage/retrobutiker är alltså numera inhysta i en av marknadshallarna. Där fanns en hel del man hade kunnat tänka sig shoppa, om man nu inte var pank och flög med enbart handbagage med Ryanair. Inga fyndpriser men inte så att man heller kroknade.


Som sig bör i denna del av London har man en "Jamaicansk" mannekäng/byst i fönstret till denna butik!






Och inne i butiken blandades retro, vintage och lokala nytillverkade klädmärken. Ett koncept man såg lite här och där. Ett väldigt trevligt koncept enligt mig.

Tredje lördagen i månaden är det Vintage och Retromarknad i Brixton, men den missade vi givetvis. Men nästa gång jag åker till London tänker jag minsann pricka in det datumet. Ser hur trevligt ut som helst på hemsidan.


Jag kom dock inte helt tomhänt därifrån, utan med denna skönhet som jag på avstånd såg på ett marknadsstånd. Med andan i halsen rusade jag fram och högg! £ 10, var ett mycket bra pris för en klockoman som jag! :-)

Tips, när ni besöker London: Våga er utanför centrum. Det finns sååååå mycket mer att hämta där.


Och här är en Räv speciellt fotat till Jenny R. Puss! ;-)
Nu ska jag fortsätta att planera flytten dit! So long!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar