fredag 6 december 2013


Once upon a time
ville jag bli konstnär. Det ville jag så mycket att jag sökte till en konstskola och blev kvar där i tre år.
Men jag missförstod det där, trodde att på konstskolor där drack man te och rödvin.
Mina medstudenter arbetade flitigt i sina ateljéer och jag arbetade aktivt på att störa deras arbetsro.
Man kan ju säga att flitens lampa ej sken över just det här ljushuvudet!

Men bara för att man är för odisciplinerad att själv bli konstnär, behöver man inte sluta uppskatta konst.
Det finns ju tack och lov ett gäng busy bee´s därute!

Just nu är jag inne på 60-talskonst och en favorit är Lars Norrman.
Jag har under dryga året lyckats införskaffa 4 av hans verk. Verk å verk, två av dem är reproduktioner som såldes på IKEA på 70-talet, men de är inte mindre dekorativa för det.


Inköp nr 1 är denna som jag ropade in på Tradera


Nr 2, kom sambon på att hans föräldrar hade i sitt förråd.


Nr 3 är denna fagra brud, som jag kom över efter att jag sökt efter fler Norrman på facebook.


Nr 4 är Sonja, även hon inköpt via en facebook-grupp.


Och så har jag ju en 5:e på det förfallna torpdasset!

En annan favorit är Hans Arnold. Jag köpte nyligen 5st posters som är tillverkade på den tiden det begav sig för hela 20kr st.. Riktigt förbannad på mig själv, var jag när jag kom hem och det slog mig att jag kunde ha köpt lika många till. Minst! Dumsnål, helt enkelt!


En kvinna och hennes katt, på typiskt Arnold manér!


Och sist men inte minst, vill jag visa den snygga illustration som Fia Igelström gjort.
Se mer av henne här: http://www.fiaigelstrom.com/ 

5 kommentarer:

  1. Trevligt Martina...en ny värld för mig:-) har aldrig en aning om vem som gjort vad el när...bara gillar/ogillar...av olika orsaker;-) ..har målat lite själv förr..i princip autodidakt :-P men de va lääängesedan...i en annan tid..när ja slapp måla ladugårdsväggar o hönshus mm ;-)

    SvaraRadera
  2. så mycket snyggt! lars norrman var en ny upptäckt för mig, jag som trodde att jag hade lite koll på konst... fast det har jag förstås inte, jag har bara koll på en del konst, den genre jag har snöat in på. det här visar klart att jag skulle må bra av att dra upp huvudet ur strutshålet :) men arnold är bekant, och han gillar jag, han började jag gilla när jag läste danteböcker på 80-talet, där han ofta gjort omslagen. är galet avundsjuk på dina posterfynd!

    SvaraRadera
  3. Mamma har en Ikea poster av L. Norman med dedikation....det du. Den har bästa platsen över soffan i tv-rummet

    SvaraRadera
  4. Min mamma har en L.Norman poster från Ikea med en dedikation till Birgitta från Lars Norman, den hänger på bästa platsen .... över tv-soffan

    SvaraRadera