onsdag 15 januari 2014

Har man skrivit en skönhetsblogg utan att ha ett uns intresse i annan skönhet än sköna ting, kan man minsann skriva en hantverksblogg. Där besitter jag i alla fall ett viss mått av kunnande.
Allt tyg får nämligen inte plats i garderoben, och varför ska det ligga där egentligen, det har ju minsann inget att skämmas över?!
Nu är det alltså dags att lufta Sven Fristedt Pavann och därav bjuder jag på en "Sy din egen kudde-skola".

Punkt nr 1 är:
Fördela gracerna, (gracerna var de goda egenskapernas gudinnor och stod för bla visdom, skönhet, glädje och charm), och var inte rädd att använda dina snyggotyger.


Punkt nr 2:
Ta fram dina verktyg.
I mitt fall handlar det om strykjärn och strykbräda som hängt med sen jag flyttade hemifrån 1986. Bra skit, då de fortfarande efter 24 års trogen tjänst, gör jobbet som de ska.


Damma även av symaskinen. Du vill ju inte att tyget ska bli smutsigt innan det ens blivit en kudde!


Måttverktyg, märkpenna, nålar och en bra sax, är A och O. De ska gärna förvaras i en gammal kakburk när de ej används och nåldynan kan med fördel vara gjord av något av dina eventuella barn.


Punkt nr 3: Mät och klipp till de bitar du behöver.
Till baksidan återvinner jag ett gammalt lakan.
Jag är nämligen av samma åsikt som Kajsa Varg, dvs. man tager vad man haver. Då baksidan ändå inte är menad att vara framträdande, så jag hoppar även över onödiga prydnadsknappar och dylikt, utan syr enligt den klassiska örngottsmodellen.
Fålla således ena sidan på båda bakstyckenas kortsidor, och nåla fast dem omlott med rätsidorna mot framstyckets rätsida.


Punkt nr 3: Ta rast!


Punkt nr 4: När du sytt ihop fram och baksidor med raksöm är det viktigt att även sicksacka kanterna. Du har förmodligen tänkt att tvätta kudden någon gång, och detta förhindrar att kanterna repar upp sig.
Vänd sedan det som nu blivit ett färdigt kuddvar och pressa kanterna.


Punkt nr 5. Stoppa i innerkudden och puffa loss som om du vore Lulu Carter, men med god smak.

Slutligen: Mät noga så slipper du ha en innerkudde som dräller runt inne i kuddvaret. OCH om du tänkt att sy ytterligare en kudde av ett Fristedt-tyg du vet att du äger, se till att inte förlägga det någonstans på dina 83kvm.

Lycka till!

3 kommentarer:

  1. Trevligt med en syskola. Jag har idag sytt en tunika trots att jag inte tror att jag kan sy. Vad som är än mer chockande är att jag ritade mönstret själv, vilket jag absolut inte har någon erfarenhet av. Jag blev nöjd och stolt =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir nog bara ett avsnitt syskola! Jag syr just inget annat än kuddfoddfodral och gardiner numera. MEN om jag får för mig att sy något annat lovar jag att återkomma. :-) Duktigt jobbat med tunikan by the way. :-)

      Radera
  2. Fantastiskt! Härlig beskrivning :)
    Hälsning från MaspelösaLena

    SvaraRadera