söndag 23 februari 2014

När det börjar ljusna ute så passar jag på att lampblogga. 
Innan det blir för sent liksom. För ljust!
Bloggvalet kan ju även bero på att det varit lite torrt på loppisfyndfronten på sistone. 

Igår besökte jag två ställen, varav jag köpte en tårtspade på den ena. En fin tårtspade förvisso.
Idag var jag på en annan, där det fanns en säljare som hade en hel del fina grejer, men hon nog trodde att hon drev en fin butik inne i city.
50-100kr för en Gefle tallrik, är ju inte direkt vad man vill betala på en loppis.

Men härom veckan däremot, fyndade jag mig en Luxus-pendel på Retro-marknaden, en marknadsplats på Facebook.
Den blev med Stockholmsögon sett nästan löjligt billig.
Ingen är gladare än jag för det, för nu har jag tre Uno & Östen Kristiansson-snyggingar.


Ska jag vara helt ärlig så har nog alla mina lampor varit löjligt billiga.
Det beror delvis på tur och delvis på att min smak inte är extremt exklusiv.
Jag har nämligen kommit på att jag gillar plast och plåt bättre än opalinglas och teak.
När det handlar om lampor alltså!
Hemma hos mig kör vi alltså på temat fattigmanslyx!


Denna som även den är en Luxus är också inköpt i en Facebookgrupp.
Den får nu ge plats för den nya Pendeln i sovrummet.
Men lugn bara lugn, den får flytta ut i hallen där den kommer göra sig bättre storleksmässigt.


I vardagsrumstaket har jag en större modell av föregående.
Den hänger där till jag hittat en Knubbling av Anders Pehrson från Ateljé Lyktan, vilken nog är min lampmodells-favorit!


En Knubblinglampa har jag redan i min ägo, en golvmodell. Jag var först tveksam till färgen på ben och lock, men har vant mig. Beige är inte alltid så j*kla beigeT!

Två andra lampor som trivs hemma hos mig är nedanstående av okänt ursprung.
Namnlösa och fattigmanssnygga!


Ett hemmabygge, varav skärm och fot kom från olika modeller men som fattade tycke för varandra.
Man har ju inte mage att säga nej till true love, när det pågår mitt framför ögonen på en.


Och en Bumling-wannabe, som jag inte lyckats klura ut ursprunget på.
Den såldes säkert på EPA eller dyligt på 70-talet. Om du vet, kan du få bidra med din kunskap. :-)

Trots att jag babblar på om billig smak, så finns det några något mer exklusiva, som faktiskt står på önskelistan och det är DESSA bordslampor plus DENNA.

Vill ni hitta er egen Luxuslampmodell/favorit kanske den finns med HÄR.

Ha en trevlig söndag, nu vankas här hockey-medalj av någon valör och köttgryta.

4 kommentarer:

  1. Det är så kul att se saker som jag normalt inte "går igång på" som är så fina :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det märkligt hur man kan ha ogillat något men när man ser det i "rätt" sammanhang helt plötsligt börjar gilla. :-)

      Radera