Visar inlägg med etikett luxus. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett luxus. Visa alla inlägg

tisdag 28 oktober 2014

Vad är det man säger? Inget ont som inte för något gott med sig?
Jag kan nog svära på att det inte gäller all typ av ondska, men just denna blev inget annat än bra. Sonen fick en vattenläcka från elementet i hans rum, vilket resulterade i nytt golv och ny tapet.
Och jäklar vad det var välbehövligt.




Han hade typ bott i rummet som både hans mor och Gud glömt.

Efter viss överläggning bestämde vi att vi skulle passa på att byta rum.
Jag hade efter separationen inte kommit till rätta i mitt sovrum, och sonens rum skulle ju ändå tömmas och rensas.

 


Val av tapet och golv stod sedan på agendan.
Jag hade bara standardutbudet att välja på, om jag ej skulle bekosta det själv.
Visst finns det "retromönstrade" tapeter även inom det utbudet, men inget som föll mig på läppen. Däremot föll jag för en vävtapetsliknande historia som visade sig passa finfint med min Luxuslampa.
Slump eller omedveten stilkänsla? ;-)




Gardiner letades fram ur tygförrådet, nytt sängbord i teak införskaffades via en lokal säljgrupp, en Viola Gråsten-filt loppades och en sypuff hämtades hem från torpet.
OCH extraskivorna till matsalsbordet, som jag inte vetat var jag ska göra av, fick bli sänggavel.






Teakskåpet jag haft i köket fick flytta in och en gammal lampa som ej haft någonstans att bo hittade hem. Den har sedermera fått nya matchande vänner.




Här trivs jag nu som fisken, omgärdad av fagra damer.
Ett ypperligt lockbete, när man som singel medelålderns tant ska ragga ny karl.
- Hej, har du lust att följa med hem och titta på lite avklätt?

Inget ont som inte har något gott med sig alltså!

söndag 23 februari 2014

När det börjar ljusna ute så passar jag på att lampblogga. 
Innan det blir för sent liksom. För ljust!
Bloggvalet kan ju även bero på att det varit lite torrt på loppisfyndfronten på sistone. 

Igår besökte jag två ställen, varav jag köpte en tårtspade på den ena. En fin tårtspade förvisso.
Idag var jag på en annan, där det fanns en säljare som hade en hel del fina grejer, men hon nog trodde att hon drev en fin butik inne i city.
50-100kr för en Gefle tallrik, är ju inte direkt vad man vill betala på en loppis.

Men härom veckan däremot, fyndade jag mig en Luxus-pendel på Retro-marknaden, en marknadsplats på Facebook.
Den blev med Stockholmsögon sett nästan löjligt billig.
Ingen är gladare än jag för det, för nu har jag tre Uno & Östen Kristiansson-snyggingar.


Ska jag vara helt ärlig så har nog alla mina lampor varit löjligt billiga.
Det beror delvis på tur och delvis på att min smak inte är extremt exklusiv.
Jag har nämligen kommit på att jag gillar plast och plåt bättre än opalinglas och teak.
När det handlar om lampor alltså!
Hemma hos mig kör vi alltså på temat fattigmanslyx!


Denna som även den är en Luxus är också inköpt i en Facebookgrupp.
Den får nu ge plats för den nya Pendeln i sovrummet.
Men lugn bara lugn, den får flytta ut i hallen där den kommer göra sig bättre storleksmässigt.


I vardagsrumstaket har jag en större modell av föregående.
Den hänger där till jag hittat en Knubbling av Anders Pehrson från Ateljé Lyktan, vilken nog är min lampmodells-favorit!


En Knubblinglampa har jag redan i min ägo, en golvmodell. Jag var först tveksam till färgen på ben och lock, men har vant mig. Beige är inte alltid så j*kla beigeT!

Två andra lampor som trivs hemma hos mig är nedanstående av okänt ursprung.
Namnlösa och fattigmanssnygga!


Ett hemmabygge, varav skärm och fot kom från olika modeller men som fattade tycke för varandra.
Man har ju inte mage att säga nej till true love, när det pågår mitt framför ögonen på en.


Och en Bumling-wannabe, som jag inte lyckats klura ut ursprunget på.
Den såldes säkert på EPA eller dyligt på 70-talet. Om du vet, kan du få bidra med din kunskap. :-)

Trots att jag babblar på om billig smak, så finns det några något mer exklusiva, som faktiskt står på önskelistan och det är DESSA bordslampor plus DENNA.

Vill ni hitta er egen Luxuslampmodell/favorit kanske den finns med HÄR.

Ha en trevlig söndag, nu vankas här hockey-medalj av någon valör och köttgryta.

torsdag 13 februari 2014

Igår besökte denna blogg-novis Antikmässan i Älvsjö för första gången.
Som proffsguide hade jag med mig Fynd eller ej-Gunilla och tur var väl det då det var gångar upp och gångar ner, fyllda med vackra saker. Jag hade lätt kunnat förlora mig/försvinna i en monter om inte Gunilla manat på.
Enligt experterna vi mötte (porslinsbloggen, femtiotalsjakten och Mangania du älskade), var det inte så mycket Retro på årets mässa.
Jag fattar ingenting eftersom jag såg toksnygga retrosaker var jag än vände blicken.
Så pass mycket att jag blev snurrig. Det kan ju förvisso vara bjudvinet som framkallade den effekten.
Kanske fick jag tom dubbelseende av mängden jag lyckades sneaka till mig. :-)
För att försäkra mig om hur det står till angående detta är det bäst att jag åker dit idag igen.

Åker dit? Åker hem menar jag ju!!!


För det är ju här jag bor numera...


Fina Luxuslampor hittade jag som jag ska inreda ovan hemma hos mig-monter med.


Mina frukostägg ska jag inta i dessa skulpturala äggkoppar...


Ytterligare en klocka till klocksamlingen....


...och en smäcker ljusstake som kan stå ovanpå...


...bredvid denna.


Ett trivsamt hem bör även ha ett husdjur el två, så dessa Gunnar Flörning kissemissar flyttar med.


Välkomna att hälsa på ni som har vägarna förbi. Tyvärr är vinet slut, men jag kan bjuda på en kopp kaffe ur Stig Lindbergs snyggservis Spisa Ribb.