Visar inlägg med etikett knubbling. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett knubbling. Visa alla inlägg

söndag 23 februari 2014

När det börjar ljusna ute så passar jag på att lampblogga. 
Innan det blir för sent liksom. För ljust!
Bloggvalet kan ju även bero på att det varit lite torrt på loppisfyndfronten på sistone. 

Igår besökte jag två ställen, varav jag köpte en tårtspade på den ena. En fin tårtspade förvisso.
Idag var jag på en annan, där det fanns en säljare som hade en hel del fina grejer, men hon nog trodde att hon drev en fin butik inne i city.
50-100kr för en Gefle tallrik, är ju inte direkt vad man vill betala på en loppis.

Men härom veckan däremot, fyndade jag mig en Luxus-pendel på Retro-marknaden, en marknadsplats på Facebook.
Den blev med Stockholmsögon sett nästan löjligt billig.
Ingen är gladare än jag för det, för nu har jag tre Uno & Östen Kristiansson-snyggingar.


Ska jag vara helt ärlig så har nog alla mina lampor varit löjligt billiga.
Det beror delvis på tur och delvis på att min smak inte är extremt exklusiv.
Jag har nämligen kommit på att jag gillar plast och plåt bättre än opalinglas och teak.
När det handlar om lampor alltså!
Hemma hos mig kör vi alltså på temat fattigmanslyx!


Denna som även den är en Luxus är också inköpt i en Facebookgrupp.
Den får nu ge plats för den nya Pendeln i sovrummet.
Men lugn bara lugn, den får flytta ut i hallen där den kommer göra sig bättre storleksmässigt.


I vardagsrumstaket har jag en större modell av föregående.
Den hänger där till jag hittat en Knubbling av Anders Pehrson från Ateljé Lyktan, vilken nog är min lampmodells-favorit!


En Knubblinglampa har jag redan i min ägo, en golvmodell. Jag var först tveksam till färgen på ben och lock, men har vant mig. Beige är inte alltid så j*kla beigeT!

Två andra lampor som trivs hemma hos mig är nedanstående av okänt ursprung.
Namnlösa och fattigmanssnygga!


Ett hemmabygge, varav skärm och fot kom från olika modeller men som fattade tycke för varandra.
Man har ju inte mage att säga nej till true love, när det pågår mitt framför ögonen på en.


Och en Bumling-wannabe, som jag inte lyckats klura ut ursprunget på.
Den såldes säkert på EPA eller dyligt på 70-talet. Om du vet, kan du få bidra med din kunskap. :-)

Trots att jag babblar på om billig smak, så finns det några något mer exklusiva, som faktiskt står på önskelistan och det är DESSA bordslampor plus DENNA.

Vill ni hitta er egen Luxuslampmodell/favorit kanske den finns med HÄR.

Ha en trevlig söndag, nu vankas här hockey-medalj av någon valör och köttgryta.

måndag 17 februari 2014

Dag nummer två på antikmässan var en minst lika trevlig händelse som ettan.
Jag hakade mig fast vid två experter (Jan som driver bloggen Form 55 och Benny som har Porslinsbloggen) och släppte enbart taget för att få i mig en dos nikotinblandad luft.
Det dessa herrar inte vet om fin-retro, är inte värt att veta och god smak har de också!

Efter ca 5 timmar i deras släptåg var min hjärna fullmatad med formgivare, modeller och tillverkare, och så här 4 dagar senare minns jag bara Kulvas från Bo fajans! Jag ska nämligen leta upp en sådan.
Den ska sedan Jan få i inbyte mot ett Leko-torn han släpat med från baksidan till Stockholm. Hoppas han har tid att vänta, för jag tror de kan vara ganska svårfyndade. :-)


Leko-tornet (längst bak till vänster) gör sig bra med mina andra trätorn, vilka några är från Brio och andra av okänt ursprung.

På Vip-kvällen sprang jag på en annan träleksak, nämligen en kissekatt, som jag tror såldes av Laurids Lönborg. Den har samma formspråk som den jag vet är designad av Gunnar Flörning, men jag har det inte bekräftat. I vilket fall, så kunde jag inte sluta tänka på den utan jag högg den det första jag gjorde när jag kom dit på torsdagen.


Det är den lilla längst fram. Den stora kissen är nytillverkad och inköpt på jobbet.

Ett köp gjorde jag även på onsdagkvällen.
Jag hade inte tänkt shoppa något alls, men efter det tredje glaset vin var jag rikare än jag var när jag kom dit.
Vin tycks ha den effekten på mig?!


Jag gillar nyttoprylar, och särskilt nyttoprylar som har en fin form och färg. Det har Stig Lindbergs melanin-serie Balett och Blues. Det är den stora röda skålen som fick följa med hem från mässan.

Även om veteranerna tyckte att mässan var mindre, fynden färre och prisnivån i högsta laget så var det en givande upplevelse för mig.
Tyvärr jobbade jag då Retroblogg-nätverket hade sin årliga träff, men jag hann träffa flera av er ändå.


Bland annat dessa färgstarka "damer". Fr vänster Sara som driver bloggen SaaX, Randiga tråden-Brittmarie, Re-DiZaIn-Safija och Prylodesign-Maria.
Brittmarie och Maria har förresten precis öppnat Retro och design Ateljen, en retrobutik i Sundbyberg.

Ytterligare ett möte var med en av de "stackars" handlarna jag förfasat mig över i bloggen. Ni vet, de som alltid står först i kön vid fyndstället. Just denna unge herre är numera förlåten, då han visade sig vara både trevlig och kunnig.
Nästa gång är det jag som nickar igenkännande, och vem vet, vi kanske tom väljer att prata med varandra.
:-)


Med sig på mässan hade han denna snygga jordglob, för när han inte står längst fram i "min" loppiskö och driver mig till vansinne, så driver han antikaffären På femte våningen.

Slänger in några bilder till här under, på saker som ska få flytta hem till mig sen.
Sen när jag är mer stadd i kassan!


Några Lindberg-fajanser vore ju trevligt att ha, och några fler snyggoteakskålar...


...och en hel drös Festivo-ljusstakar.
(mor, se vad din dotter önskar sig i födelsedagspresent)


En Knubbling-golvlampa har jag redan, men mycket vill ha mer!


Och så skulle jag gärna vilja ha lite exklusiv smak. Tack!

Tack alla berörda för några lärorika och trevliga dagar bland vackra föremål!