Visar inlägg med etikett 70-tal. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett 70-tal. Visa alla inlägg

torsdag 18 december 2014

Ni har väl sett annonserna från diverse möbelförsäljare!
"Köp ny soffa nu, så lovar vi leverans innan jul".

Själv har jag aldrig tänkt tanken att man måste ha en ny soffa för att kunna fira jul.
Ett fult marknadsföringstrick för att få folk att köpa sådant de egentligen inte behöver, och sätta sig i skuld både hos banken och i sitt psyke.
Varför köpa nytt när man har fungerande saker hemma liksom?

Men så plötsligt, som med så mycket annat, så sker det!
Man gör något man aldrig tänkt tanken att man ska göra!
Man köper sig en ny soffa som levereras innan jul.
Trots att man har en som fortfarande går att sitta i.

Nja, nu är ju inte soffan "ny" och leveransen skedde inte av en möbeljätte.
Och skuldsatt blev jag inte heller då jag fick den i julklapp av ena sonen.

Den andra muskelbyggande sonen och hans klena moder, släpar alltså än en gång en tung möbel tvärs genom förorten. En syn för gudarna och alla som var på väg hem från jobbet!
"Pust å stön, snälla kan vi ta en paus nu"
"Nej mor, du klarar ett kvarter till, Ska du ha en ny soffa eller?".

Nej då, sonen är faktiskt mycket tålmodig med sin fattiga mors påhitt,
vilket ett är att hon bara måste ha den där sjukt billiga soffan från 70 talet,
som utannonserades i en lokal säljgrupp. Trots att hon står utan bil! :-)

Och titta så fin den är! (blunda för stöket runtomkring)





Och se hur bra den kommer göra sig med det övriga pyntet och möblemanget!





Att köpa en ny soffa innan jul är alltså inte bara till ondo!
(förutom det faktum att man nu måste göra sig av med den gamla, för att överhuvudtaget få plats med något julfirande)

Ta det nu lugnt i halkan och tänk på att köpa lite och miljövänligt! :-)
Och skippa för guds skull stressen och att skapa ytterligare jobb genom att köpa ny soffa!

Missa inte Retrobloggarnas adventskalender.
Minst en ny blogglucka fram till Julafton.

2 dec - Retrotokig - http://retro-tokig.blogspot.se/

3 dec -  Fröken Otilias köksskåp - www.frokenotilias.se

4 dec -  Form55 - http://jjform55.blogspot.se/

5 dec - Tant Emmas bravader - http://www.tantemmasbravader.wordpress.com

6 dec -  Gestaltningstanten - http://gestaltningstanten.blogg.se/ 

7 dec (sön) - Gittes allehanda - www.bortbytingen.bloggplatsen.se

8 dec - Teak och orkideer - teakochorkideer.blogspot.se

9 dec - Retrolux - www.retrolux.blogg.se

10 dec -  Undantaget i Hulebäck - www.undantagethuleback.blogg.se

11 dec - Jag, en Loppista - loppista.elledecoration.se

12 dec - Fina fyndet - finafyndet.se 

13 dec - Vintage Spyglass - Vintagespyglass.blogspot.se

14 dec (sön) - 50-talskeramik - www.50-talskeramik.se
Porslinsbloggen - www.porslinsbloggen.se 

15 dec - Faaglarna - faaglarna.blogspot.se

16 dec - audreyfenn - audreyfennochalltfint.wordpress.com

17 dec - RetroIda - http://retroida.blogg.se

18 dec - Ljuva 50-tal - www.ljuva50tal.blogspot.se

19 dec - RETROknoppen - www.retroknoppen.com

20 dec - Allt det gamla goda - www.alltdetgamlagoda.blogg.se 

21 dec (sön) - precis en sån - http://precisensan.com/blogg 

22 dec - Sussies Fyndhörna - http://sussiesfyndhorna.blogspot.se 

23 dec - Mangania du älskade & lite till - http://manganiadulskadeolitetill.blogspot.se/

24 dec - Pensionat Granath - http://pensionatgranath.se

tisdag 28 oktober 2014

Vad är det man säger? Inget ont som inte för något gott med sig?
Jag kan nog svära på att det inte gäller all typ av ondska, men just denna blev inget annat än bra. Sonen fick en vattenläcka från elementet i hans rum, vilket resulterade i nytt golv och ny tapet.
Och jäklar vad det var välbehövligt.




Han hade typ bott i rummet som både hans mor och Gud glömt.

Efter viss överläggning bestämde vi att vi skulle passa på att byta rum.
Jag hade efter separationen inte kommit till rätta i mitt sovrum, och sonens rum skulle ju ändå tömmas och rensas.

 


Val av tapet och golv stod sedan på agendan.
Jag hade bara standardutbudet att välja på, om jag ej skulle bekosta det själv.
Visst finns det "retromönstrade" tapeter även inom det utbudet, men inget som föll mig på läppen. Däremot föll jag för en vävtapetsliknande historia som visade sig passa finfint med min Luxuslampa.
Slump eller omedveten stilkänsla? ;-)




Gardiner letades fram ur tygförrådet, nytt sängbord i teak införskaffades via en lokal säljgrupp, en Viola Gråsten-filt loppades och en sypuff hämtades hem från torpet.
OCH extraskivorna till matsalsbordet, som jag inte vetat var jag ska göra av, fick bli sänggavel.






Teakskåpet jag haft i köket fick flytta in och en gammal lampa som ej haft någonstans att bo hittade hem. Den har sedermera fått nya matchande vänner.




Här trivs jag nu som fisken, omgärdad av fagra damer.
Ett ypperligt lockbete, när man som singel medelålderns tant ska ragga ny karl.
- Hej, har du lust att följa med hem och titta på lite avklätt?

Inget ont som inte har något gott med sig alltså!

tisdag 11 mars 2014

Vårstädningen fortgår och om känner jag mig rätt så är jag klar lagom till jul.
När jag häromveckan skaffade mig en ny jordglob blev jag ju nödgad att möblera om på serveringsvagnen (läs här). Jag är fortfarande mycket nöjd med resultatet, även om stickkontakten inte är bytt och jordglobens funktionalitet ej testad. Det blir väl kanske gjort lagom till nästa vårstädning.
Vid den möbleringen hade jag helt plötsligt ingen plats att ställa mina plastkalendrar.
Den platsen är turligt nog funnen nu och detta i och med ytterligare ett tavelköp jag inte kunde motstå.


Den nya tavlan är skapad av en italiensk tatueringsartist som går under namnet Capex. Jag har ingen aning om han är känd men det kvittar då det stod mitt namn på den. Den är förvisso dedikerad till någon annan, men nu är den i alla fall min!


Jag tycker att den snackar ihop sig bra med både kalendrar och trätorn från Leko och Brio.

När jag ändå är inne på plastkalendrar så passar jag på att visa upp en annan knäpp sak jag impulsköpt i en facebookgrupp.


Denna kalender är 45x45 cm och har x-antal plastpluppar man flyttar för att byta datum.
Den är märkt Felix Böttcher, vilket tycks vara ett tyskt företag som tillverkar något som har med tryckpressar att göra. Gissningsvis har den hängt på något kontor i Köln och hur den hamnat i Svedala kan man ju undra. :-)
Nu står den på teakbordet i hallen tillsammans med en tysk kompis, en klocka från fotbolls VM 1974.
Dessvärre är plasten så skör, att jag inte lyckats klura ut hur jag ska kunna hänga den på väggen, för där skulle den göra sig bättre.

Och nej, jag är inte ett dugg närmre en finsmakad inredning än igår, så det kanske är lika bra att ge upp.
Vad som dock har slagit mig är dock att grundfärger verkar vara min pryl.
Grundfärger och konstiga plastföremål.

onsdag 26 februari 2014

Utan att man är medveten om det, förändras ens smak, ens stil.
Detta gäller både utseende och inredning.
Gällande utseende kan det ju bero på att man åldras, att det är mindre snyggt med tajt, kort och urringat  när rumpan slutar vid knäna och brösten vid naveln.
Men inredningsmässigt vet i sjutton. Det är ju liksom inte en direkt mogen stil som smyger sig på.


Igår hade jag en loppisdag inplanerad. Första stoppet var en butik vid Skanstull i Stockholm, sen var planen att ta pendeltåget till Erikshjälpen i Spånga, och vidare en tur i Sundbyberg.
Men planerna grusades....


Där vid Skanstull, där man inte gör fynd varje gång, låg dessa två sovsäckar från Lagans.
De skriker 70-tal, vilket är en ganska ovälkommen stil som smyger sig in i mitt hem.
NEJ, säger jag, men ändå sitter det ett knallgrön plastskåp på väggen i badrummet och ändå hänger det en rund brun plastspegel i hallen.
- Vi ska väl inte behålla de där, var sambons kommentar.
Jag hade inte något bra svar på det.

Eftersom jag blev fullpackad redan vid första stoppen, fick jag återvända hem.
Väl avlastad tog jag dock en tur till grannförorten där det finns en liten butik, där man ibland kan fynda.


Där stod denna brödburk för nästan inga pengar alls.
Ja, jag vet, den är ganska anskrämlig. MEN den var ju billig.
Och dessutom en praktisk modell då man kan ställa grejer ovanpå.
- Vi ska väl inte behålla den där, var sambons kommentar.
Jag hade inte något bra svar på det.

Förutom att jag hade en plan. Turligt nog jobbar han, som är emot att jag släpar hem grejer, i skylt och dekorbranschen.


Grafiska blommor i självhäftande plast är sedermera beställda, för det som ej går att lämna, det kan man åtminstone försöka rädda.

Jag kan ju alltså inte annat än acceptera faktum, och hälsa 70-talet välkommen tillbaka.
Dock mycket mycket motvilligt!