Visar inlägg med etikett teak. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett teak. Visa alla inlägg

tisdag 28 oktober 2014

Vad är det man säger? Inget ont som inte för något gott med sig?
Jag kan nog svära på att det inte gäller all typ av ondska, men just denna blev inget annat än bra. Sonen fick en vattenläcka från elementet i hans rum, vilket resulterade i nytt golv och ny tapet.
Och jäklar vad det var välbehövligt.




Han hade typ bott i rummet som både hans mor och Gud glömt.

Efter viss överläggning bestämde vi att vi skulle passa på att byta rum.
Jag hade efter separationen inte kommit till rätta i mitt sovrum, och sonens rum skulle ju ändå tömmas och rensas.

 


Val av tapet och golv stod sedan på agendan.
Jag hade bara standardutbudet att välja på, om jag ej skulle bekosta det själv.
Visst finns det "retromönstrade" tapeter även inom det utbudet, men inget som föll mig på läppen. Däremot föll jag för en vävtapetsliknande historia som visade sig passa finfint med min Luxuslampa.
Slump eller omedveten stilkänsla? ;-)




Gardiner letades fram ur tygförrådet, nytt sängbord i teak införskaffades via en lokal säljgrupp, en Viola Gråsten-filt loppades och en sypuff hämtades hem från torpet.
OCH extraskivorna till matsalsbordet, som jag inte vetat var jag ska göra av, fick bli sänggavel.






Teakskåpet jag haft i köket fick flytta in och en gammal lampa som ej haft någonstans att bo hittade hem. Den har sedermera fått nya matchande vänner.




Här trivs jag nu som fisken, omgärdad av fagra damer.
Ett ypperligt lockbete, när man som singel medelålderns tant ska ragga ny karl.
- Hej, har du lust att följa med hem och titta på lite avklätt?

Inget ont som inte har något gott med sig alltså!

fredag 3 oktober 2014

Arla morgonstund!
Det enda som är arla med den är mjölken jag har i kaffet.
Sitter och lyssnar på en hantverkares slamrande nämligen.
Efter en vattenläcka i sonens rum får vi ny matta och tapet. En riktigt bra vattenläcka det där då vi får det gratis!

I förrgår ringde de.
Vi kommer imorgon.
MEN jag har ju inte valt golv ännu.
Vi har med oss golvprover.
Tjena! Utifrån ca 20x30 cm små lappar, ska jag välja ut en matta till en tapet som jag ännu inte valt. Men men, man kan ju jobba nerifrån också. Välja tapet utifrån golvet.
NU PRECIS är mattan lagd och det ser trivsamt ut. Ja, till den nya tapeten alltså. Den jag inte valt.
Ja ni hör ju. En ding ding värld! :-)

Gårdagen gick i loppisens tecken och jag bjöd med en väninna på min inrutade tur.
Lite scary det där.
Att inte bara ha längre armar än handlarna, utan även risken att skoningslöst knuffa undan väninnan för att först nå det eftertraktade fyndet.
Men det gick bra. :-) Så pass bra att jag, hör och häpna, lät henne ta en jättetjusig lampa från 50-talet.

 
Bilderna talar för sig själv, den gör sig mycket bättre hos väninnan än vad den skulle ha gjort hos mig.

Jag har en strategi när jag kör min tur, men igår avvek jag från den och hamnade därav låååångt bak i kön.
Väninnan kände av min stress. Pulsen som ökade, svetten vid tinningarna. Ja ni vet!
Jag tror att hon fann sjukligheten ganska underhållande. :-)
Kan lova att våra shoppingstrategier skilde sig rejält när vi väl äntrat lokalen.
Lugnet och yrvädret!

Detta kom jag i alla fall hem med:


Ett fyrklöver vars ursprung vi igår i Retro inspirationsgruppen, fann svaret på.
Den ska enligt uppgift vara från norska Emalox.
Detta tackar vi Lena för, som haft en etikettmärkt!


Krukan har jag nyligen sett i Inspirationsgruppen och gillat.
Det är extra roligt att fynda saker man inte vet att man vill ha, innan man sett dem i ett sammanhang.
Tackar bildpublicisten i gruppen för det. :-)
Den är siffermärkt men jag vet ej ursprung. Vet du?
Vasen stod på en hylla och hade stark igenkänningsfaktor. Jag slängde upp en bild på facebook och fick ett snabbt svar av min retroguru/expert. Tack Johanna. :-)
Den är från Lindshammars glasbruk och formgiven av Christer Sjögren. Tydligen är denna färg lite ovanlig, vilket så klart är extraroligt.


En loppisrunda är inte en bra runda om jag inte kommer hem med teakföremål.
Igår var det alltså en lyckad runda.
Jag har snart så många teakbestick att jag kan öppna restaurang och salt & pepparkaren var för oemotståndliga för att stå kvar, trots att jag ej behöver dem.
"Krukan" passar jättebra att ha teakbesticken i, synliga på köksbordet.


Här är hela skörden samlad...


...och hade vi velat hade vi även kunnat skörda frukt, men vi nöjde oss med fika och tantsnack under äppelträden. En bra avslutning på en mycket trevlig dag.
Ser fram emot fler loppisturer i väninnans sällskap. <3

Ha en fin dag där ute och glöm inte att andas när ni loppisköar!

tisdag 1 april 2014

Ryssen kommer!!!

Ja, i dagsläget finns det de som oroar sig för just det.
Putin är både ilsken och bestämd. Hävdar sina rättigheter både lite här och där.
Det som händer i Ukraina är en angelägenhet för hela Europa, och frågan om den nytillsatta nazivänliga regeringen är bättre än en rysk invasion, är svår att ta ställning till.

Om nu Ryssland tänker fortsätta erövra mark, så är jag i alla fall redo med en förförande välkomstkommitté.
När de väl tror att de har mig på sin sida, plockar jag fram Gustav II Adolf-kostymen.


Jeltsin, Gorbatjov, Brezjnev, Chrusjtjov, Starlin och Lenin står parad.


För att vara på den säkra sidan har jag dubbletter av de mest tongivande USSR-presidenterna.


Räcker inte det så kan jag försöka blidka med en nalle. Vem vet, Putin kanske blir sentimental och tänker tillbaka på sitt eget "väl" genomförda OS.


Han framställer sig själv som ganska hårdhudad, den nuvarande ryska presidenten, så nalletricket kanske inte går hem. Då är det ju bra att kunna ta fram denna, och påminna honom om att utan Lenin skulle det kanske inte ens finnas någon presidentpost i Ryssland.


Lenin var ju föredömlig på många sätt, han var ju t ex snäll mot barnen!


Man kan även påminna honom om att det finns vänner i Öst som åtminstone påstår sig jobba mot demokrati.
(hur det nu är med den saken i verkligheten vet i sjutton)


De står här strategiskt placerade i hallen, så att de skall synas när Ryssen väl intar mitt hem! Och Pussy Riot utklädda till presidentfruar får givetvis vara med. För att göra ett feministiskt statement.
Sånt brukar ju uppskattas av Putin.

Glad 1 April på er. Låt er ej bli lurade!










måndag 10 mars 2014

Vårens ankomst är hård.
Varenda dammkorn synliggörs av solens skoningslösa strålar.
Jag ber:
Hallå, jag har ju längtat efter dig, var lite bussig nu.
Hon lyssnar och går i moln.

Men som att det hjälper?
Hon har ju medvetandegjort problemet, den efterlängtade bitchen.
Jag ser att krukväxterna växt ur sina krukor, att de vill ha näring och kärlek. Jag vet att marmorskivorna får bättre glans om jag bara tar fram den där trasan som ej varit blötlagd på ett halvår.
Jag vet att färgerna på TV´n blir klarare.
Det är helt enkelt bara att bita i det sura äpplet!

Med dammtorkning kommer den ofrånkomliga ommöblering av pryttlar.
Bakom en gardin hittar jag nämligen en ensam gammal gips-madame.
Och det är ju lite trist att hon sitter där helt solo och surar.


Som plåster på såren har hon nu fått en hedersplats på snyggaste sideboardet från Troeds.
Enligt uppgift från Troeds själva heter det Trio och är designat av Nils Jonsson.
Mitt hittade jag i en container för ca 20 år sen, och det gör ju inget att likadana säljs på Bukowski för fler slantar än så.

Förresten, jag vet inte hur ni gör, men jag färgmatchar alltid mina TV-program med inredningen! Lite slitsamt, och det gäller att ha några tavlor på lager att byta med, men det är det värt.


Back to the old lady:
Från att vara en ensam dammig gips-madame, blev hon nu en tjusig katt-madame.
Problemet är att jag vill begränsa hennes nyfunna intresse och ömhetstörst, så jag måste välja vilka hon ska ha nöjet att gosa med. Om hon ska ha ruggiga bondkatter eller....


... renrasiga engelska.
Mitt val föll slutligen på blandraserna från Laurids Lönborg, designade av Gunnar Flörning.
Då jag själv är en rugg-uggla anser jag inte att gips-madamen ska sitta där och känna sig lite finare, lite bättre, än den som faktiskt betalar hyran.

Ha en vårligt fin dag, och damma inte ihjäl er!

måndag 3 mars 2014

Det är inte lätt att vara loppis-toka, utan det medför en hel del logistiska problem.
Var ska man göra av de nya grejerna man släpar hem? 
De där "värsta fynden", man inte kan med att lämna till någon bättre behövande, bara för att de har ditt namn skrivet på dem.

Igår hjälpte jag en väninna (Skärvor ger lycka) att sälja på On the Flea, på Kistamässan.
Och att hon sålde! Hon ska nu säga upp jobbet och starta sitt nya liv som loppismiljonär.
Själv åkte jag istället därifrån fattig och fullbelastad. Pendeltåg, med byte till tunnelbana på centralen.
Visst känner man sig som en bag-lady, efter en lyckad loppistur. Galen, smutsig och med papperspåsar fulla av skräp någon annan ratat.
Och väl hemma radar man upp fynden och tänker: Jahaja???!!!
Man ser sig omkring i lägenheten och kan för sitt liv inte komma på VAR de nya grejerna ska stå.



Sedermera har jag alltså idag fått möblera om lite.
Flytta grejer, göra plats för det nya och rata det gamla.
Och resultatet blev så lyckosamt som jag kände att det kunde bli, när jag först urskiljde min pinal, där bland alla andra pinaler på den fullproppade loppisen.



Den nyinköpta jordgloben har nu funnit sig till rätta på drinkvagnen, tillsammans med nya snyggo-sifonen.
Jag hade ett fasligt sjå att välja endast EN av mina andra sifoner, men det slutgiltiga valet föll på den metallfärgade, istället för den snyggare röda. Det blev helt enkelt mer enhetligt, och det är ju så vi stil-proffs jobbar. *host, host* ;-)







Helt plötsligt så fann även tyska klockan, norska Emalox-ljustaken och mormors cigarettetui sin plats.



Eftersom jag nu inte kunde ha kvar min kublampa (det hade blivit lite kaka på kaka) på Stringhyllan ovanför vagnen, så blev det plötsligt yta över till den tyska keramiktavlan jag shoppat på facebook.
Den har ju passande nog ett cocktail-motiv. Dit fick även den finska ishinken i teak flytta.



En inte helt oangenäm syn, om man bortser från lägenhetsunderhållet som värden inte vill bekosta.
Nu ska jag bara hitta en ny plats för det jag fick välja bort....
Eller kanske blir det så hemskt att de blir tvungna att flytta.
Snyft!



Här är en innan bild så att jag kommer ihåg er, röda sifonen och almanackor av plast!
So long!

torsdag 13 februari 2014

Igår besökte denna blogg-novis Antikmässan i Älvsjö för första gången.
Som proffsguide hade jag med mig Fynd eller ej-Gunilla och tur var väl det då det var gångar upp och gångar ner, fyllda med vackra saker. Jag hade lätt kunnat förlora mig/försvinna i en monter om inte Gunilla manat på.
Enligt experterna vi mötte (porslinsbloggen, femtiotalsjakten och Mangania du älskade), var det inte så mycket Retro på årets mässa.
Jag fattar ingenting eftersom jag såg toksnygga retrosaker var jag än vände blicken.
Så pass mycket att jag blev snurrig. Det kan ju förvisso vara bjudvinet som framkallade den effekten.
Kanske fick jag tom dubbelseende av mängden jag lyckades sneaka till mig. :-)
För att försäkra mig om hur det står till angående detta är det bäst att jag åker dit idag igen.

Åker dit? Åker hem menar jag ju!!!


För det är ju här jag bor numera...


Fina Luxuslampor hittade jag som jag ska inreda ovan hemma hos mig-monter med.


Mina frukostägg ska jag inta i dessa skulpturala äggkoppar...


Ytterligare en klocka till klocksamlingen....


...och en smäcker ljusstake som kan stå ovanpå...


...bredvid denna.


Ett trivsamt hem bör även ha ett husdjur el två, så dessa Gunnar Flörning kissemissar flyttar med.


Välkomna att hälsa på ni som har vägarna förbi. Tyvärr är vinet slut, men jag kan bjuda på en kopp kaffe ur Stig Lindbergs snyggservis Spisa Ribb.