Visar inlägg med etikett lars norrman. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett lars norrman. Visa alla inlägg

tisdag 30 september 2014

Här hos Old shit and stuff har det inte varit mycket action sen April. 
Undertecknad har däremot levt rullan.
Pga ohälsosamt leverne har jag säkert åldrats 25 år.
Men vad att göra, när soffsällskapet försvunnit?
Att fredagsmysa med sig själv är så där skoj...
Ett som är säkert är att åtminstone två krogar i Stockholm ökat sin omsättning rejält under sommarmånaderna, för det är där jag lagt pengarna som annars brukar spenderas på loppis.

Men nu är hösten och vardagen här, och både jag och hemmet börjar ta form igen.
Förlorar man en står där tusen åter och det är framförallt en sanning gällande prylar.
Även om det smärtar så är allt utbytbart, och ibland blir det tom till det bättre...


Ovanför matbordet hängde förr en Lars Norrman geisha. Istället för den hänger där nu en kritteckning av en för mig okänd konstnär.


Den fann jag i en lokal säljgrupp på Facebook till det facila priset av 0 kr. Både färg och formmässigt passar den ihop med övriga vardagsrummet. Göttigt värre.

Festivoljustakarna har jag förtidsärvt av mor och de gör sig finfint på brickan från Formverket. Inspirationen till det fick jag från en tjej i Retro inspirationsgruppen på Facebook.
Där står numera även Gunnar Nylunds säl.
Hans pingviner står högt på önskelistan, och en vacker dag kanske jag har så pass mycket flax att de flaxar hit.


Bredvid monsterTV´n på snygga sideboardet från Troeds hade vi-et en vinylspelare.
Den är nu med en viss sorg väck, men stora teakskålen jag fyndade för några tior på en loppis (jo, jag har faktiskt varit på ett par tre loppisar i sommar trots allt), gör sig fint där istället. Detta i väntan på att jag ska springa på en riktigt snygg 60-tals grammofonspelare i teak.


En pryl jag varit osäker på om jag skulle få behålla är Stringhyllan ovanför soffan. Men efter snart 6 månader så anser jag att den borde få vara kvar. Oavsett så har där skett en viss ommöblering. Vinstpokaler och Cd-skivor har lämnat plats för mer klockor och teakpryttlar.


Små fina burkar och en kalender som aldrig byter datum trivs tillsammans med tranor som egentligen ska hänga på väggen.


Och de gröna klockorna blev fler efter en resa till London för dryga veckan sen. £ 10 fick jag ge för den med fot på en marknad i Brixton, som börjar bli hett på vintage/retrofronten.


Nu står sovrummet på tur. Det mest ångestladdade rummet i lägenheten. Det tog mig flera månader efter separationen, innan jag ens sov i sängen.
Men nytt sängbord i teak är inköpt idag så nu känner jag motivationen växa.....
Återkommer i ämnet. :-)

måndag 10 mars 2014

Vårens ankomst är hård.
Varenda dammkorn synliggörs av solens skoningslösa strålar.
Jag ber:
Hallå, jag har ju längtat efter dig, var lite bussig nu.
Hon lyssnar och går i moln.

Men som att det hjälper?
Hon har ju medvetandegjort problemet, den efterlängtade bitchen.
Jag ser att krukväxterna växt ur sina krukor, att de vill ha näring och kärlek. Jag vet att marmorskivorna får bättre glans om jag bara tar fram den där trasan som ej varit blötlagd på ett halvår.
Jag vet att färgerna på TV´n blir klarare.
Det är helt enkelt bara att bita i det sura äpplet!

Med dammtorkning kommer den ofrånkomliga ommöblering av pryttlar.
Bakom en gardin hittar jag nämligen en ensam gammal gips-madame.
Och det är ju lite trist att hon sitter där helt solo och surar.


Som plåster på såren har hon nu fått en hedersplats på snyggaste sideboardet från Troeds.
Enligt uppgift från Troeds själva heter det Trio och är designat av Nils Jonsson.
Mitt hittade jag i en container för ca 20 år sen, och det gör ju inget att likadana säljs på Bukowski för fler slantar än så.

Förresten, jag vet inte hur ni gör, men jag färgmatchar alltid mina TV-program med inredningen! Lite slitsamt, och det gäller att ha några tavlor på lager att byta med, men det är det värt.


Back to the old lady:
Från att vara en ensam dammig gips-madame, blev hon nu en tjusig katt-madame.
Problemet är att jag vill begränsa hennes nyfunna intresse och ömhetstörst, så jag måste välja vilka hon ska ha nöjet att gosa med. Om hon ska ha ruggiga bondkatter eller....


... renrasiga engelska.
Mitt val föll slutligen på blandraserna från Laurids Lönborg, designade av Gunnar Flörning.
Då jag själv är en rugg-uggla anser jag inte att gips-madamen ska sitta där och känna sig lite finare, lite bättre, än den som faktiskt betalar hyran.

Ha en vårligt fin dag, och damma inte ihjäl er!

torsdag 6 februari 2014

Jag och tulpanerna är i symbios.
Vi känner oss lite hängiga, lite vissna!