Visar inlägg med etikett Laurids Lønborg. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Laurids Lønborg. Visa alla inlägg

måndag 10 mars 2014

Vårens ankomst är hård.
Varenda dammkorn synliggörs av solens skoningslösa strålar.
Jag ber:
Hallå, jag har ju längtat efter dig, var lite bussig nu.
Hon lyssnar och går i moln.

Men som att det hjälper?
Hon har ju medvetandegjort problemet, den efterlängtade bitchen.
Jag ser att krukväxterna växt ur sina krukor, att de vill ha näring och kärlek. Jag vet att marmorskivorna får bättre glans om jag bara tar fram den där trasan som ej varit blötlagd på ett halvår.
Jag vet att färgerna på TV´n blir klarare.
Det är helt enkelt bara att bita i det sura äpplet!

Med dammtorkning kommer den ofrånkomliga ommöblering av pryttlar.
Bakom en gardin hittar jag nämligen en ensam gammal gips-madame.
Och det är ju lite trist att hon sitter där helt solo och surar.


Som plåster på såren har hon nu fått en hedersplats på snyggaste sideboardet från Troeds.
Enligt uppgift från Troeds själva heter det Trio och är designat av Nils Jonsson.
Mitt hittade jag i en container för ca 20 år sen, och det gör ju inget att likadana säljs på Bukowski för fler slantar än så.

Förresten, jag vet inte hur ni gör, men jag färgmatchar alltid mina TV-program med inredningen! Lite slitsamt, och det gäller att ha några tavlor på lager att byta med, men det är det värt.


Back to the old lady:
Från att vara en ensam dammig gips-madame, blev hon nu en tjusig katt-madame.
Problemet är att jag vill begränsa hennes nyfunna intresse och ömhetstörst, så jag måste välja vilka hon ska ha nöjet att gosa med. Om hon ska ha ruggiga bondkatter eller....


... renrasiga engelska.
Mitt val föll slutligen på blandraserna från Laurids Lönborg, designade av Gunnar Flörning.
Då jag själv är en rugg-uggla anser jag inte att gips-madamen ska sitta där och känna sig lite finare, lite bättre, än den som faktiskt betalar hyran.

Ha en vårligt fin dag, och damma inte ihjäl er!

måndag 17 februari 2014

Dag nummer två på antikmässan var en minst lika trevlig händelse som ettan.
Jag hakade mig fast vid två experter (Jan som driver bloggen Form 55 och Benny som har Porslinsbloggen) och släppte enbart taget för att få i mig en dos nikotinblandad luft.
Det dessa herrar inte vet om fin-retro, är inte värt att veta och god smak har de också!

Efter ca 5 timmar i deras släptåg var min hjärna fullmatad med formgivare, modeller och tillverkare, och så här 4 dagar senare minns jag bara Kulvas från Bo fajans! Jag ska nämligen leta upp en sådan.
Den ska sedan Jan få i inbyte mot ett Leko-torn han släpat med från baksidan till Stockholm. Hoppas han har tid att vänta, för jag tror de kan vara ganska svårfyndade. :-)


Leko-tornet (längst bak till vänster) gör sig bra med mina andra trätorn, vilka några är från Brio och andra av okänt ursprung.

På Vip-kvällen sprang jag på en annan träleksak, nämligen en kissekatt, som jag tror såldes av Laurids Lönborg. Den har samma formspråk som den jag vet är designad av Gunnar Flörning, men jag har det inte bekräftat. I vilket fall, så kunde jag inte sluta tänka på den utan jag högg den det första jag gjorde när jag kom dit på torsdagen.


Det är den lilla längst fram. Den stora kissen är nytillverkad och inköpt på jobbet.

Ett köp gjorde jag även på onsdagkvällen.
Jag hade inte tänkt shoppa något alls, men efter det tredje glaset vin var jag rikare än jag var när jag kom dit.
Vin tycks ha den effekten på mig?!


Jag gillar nyttoprylar, och särskilt nyttoprylar som har en fin form och färg. Det har Stig Lindbergs melanin-serie Balett och Blues. Det är den stora röda skålen som fick följa med hem från mässan.

Även om veteranerna tyckte att mässan var mindre, fynden färre och prisnivån i högsta laget så var det en givande upplevelse för mig.
Tyvärr jobbade jag då Retroblogg-nätverket hade sin årliga träff, men jag hann träffa flera av er ändå.


Bland annat dessa färgstarka "damer". Fr vänster Sara som driver bloggen SaaX, Randiga tråden-Brittmarie, Re-DiZaIn-Safija och Prylodesign-Maria.
Brittmarie och Maria har förresten precis öppnat Retro och design Ateljen, en retrobutik i Sundbyberg.

Ytterligare ett möte var med en av de "stackars" handlarna jag förfasat mig över i bloggen. Ni vet, de som alltid står först i kön vid fyndstället. Just denna unge herre är numera förlåten, då han visade sig vara både trevlig och kunnig.
Nästa gång är det jag som nickar igenkännande, och vem vet, vi kanske tom väljer att prata med varandra.
:-)


Med sig på mässan hade han denna snygga jordglob, för när han inte står längst fram i "min" loppiskö och driver mig till vansinne, så driver han antikaffären På femte våningen.

Slänger in några bilder till här under, på saker som ska få flytta hem till mig sen.
Sen när jag är mer stadd i kassan!


Några Lindberg-fajanser vore ju trevligt att ha, och några fler snyggoteakskålar...


...och en hel drös Festivo-ljusstakar.
(mor, se vad din dotter önskar sig i födelsedagspresent)


En Knubbling-golvlampa har jag redan, men mycket vill ha mer!


Och så skulle jag gärna vilja ha lite exklusiv smak. Tack!

Tack alla berörda för några lärorika och trevliga dagar bland vackra föremål!


torsdag 13 februari 2014

Igår besökte denna blogg-novis Antikmässan i Älvsjö för första gången.
Som proffsguide hade jag med mig Fynd eller ej-Gunilla och tur var väl det då det var gångar upp och gångar ner, fyllda med vackra saker. Jag hade lätt kunnat förlora mig/försvinna i en monter om inte Gunilla manat på.
Enligt experterna vi mötte (porslinsbloggen, femtiotalsjakten och Mangania du älskade), var det inte så mycket Retro på årets mässa.
Jag fattar ingenting eftersom jag såg toksnygga retrosaker var jag än vände blicken.
Så pass mycket att jag blev snurrig. Det kan ju förvisso vara bjudvinet som framkallade den effekten.
Kanske fick jag tom dubbelseende av mängden jag lyckades sneaka till mig. :-)
För att försäkra mig om hur det står till angående detta är det bäst att jag åker dit idag igen.

Åker dit? Åker hem menar jag ju!!!


För det är ju här jag bor numera...


Fina Luxuslampor hittade jag som jag ska inreda ovan hemma hos mig-monter med.


Mina frukostägg ska jag inta i dessa skulpturala äggkoppar...


Ytterligare en klocka till klocksamlingen....


...och en smäcker ljusstake som kan stå ovanpå...


...bredvid denna.


Ett trivsamt hem bör även ha ett husdjur el två, så dessa Gunnar Flörning kissemissar flyttar med.


Välkomna att hälsa på ni som har vägarna förbi. Tyvärr är vinet slut, men jag kan bjuda på en kopp kaffe ur Stig Lindbergs snyggservis Spisa Ribb.