Visar inlägg med etikett festivo. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett festivo. Visa alla inlägg

tisdag 30 september 2014

Här hos Old shit and stuff har det inte varit mycket action sen April. 
Undertecknad har däremot levt rullan.
Pga ohälsosamt leverne har jag säkert åldrats 25 år.
Men vad att göra, när soffsällskapet försvunnit?
Att fredagsmysa med sig själv är så där skoj...
Ett som är säkert är att åtminstone två krogar i Stockholm ökat sin omsättning rejält under sommarmånaderna, för det är där jag lagt pengarna som annars brukar spenderas på loppis.

Men nu är hösten och vardagen här, och både jag och hemmet börjar ta form igen.
Förlorar man en står där tusen åter och det är framförallt en sanning gällande prylar.
Även om det smärtar så är allt utbytbart, och ibland blir det tom till det bättre...


Ovanför matbordet hängde förr en Lars Norrman geisha. Istället för den hänger där nu en kritteckning av en för mig okänd konstnär.


Den fann jag i en lokal säljgrupp på Facebook till det facila priset av 0 kr. Både färg och formmässigt passar den ihop med övriga vardagsrummet. Göttigt värre.

Festivoljustakarna har jag förtidsärvt av mor och de gör sig finfint på brickan från Formverket. Inspirationen till det fick jag från en tjej i Retro inspirationsgruppen på Facebook.
Där står numera även Gunnar Nylunds säl.
Hans pingviner står högt på önskelistan, och en vacker dag kanske jag har så pass mycket flax att de flaxar hit.


Bredvid monsterTV´n på snygga sideboardet från Troeds hade vi-et en vinylspelare.
Den är nu med en viss sorg väck, men stora teakskålen jag fyndade för några tior på en loppis (jo, jag har faktiskt varit på ett par tre loppisar i sommar trots allt), gör sig fint där istället. Detta i väntan på att jag ska springa på en riktigt snygg 60-tals grammofonspelare i teak.


En pryl jag varit osäker på om jag skulle få behålla är Stringhyllan ovanför soffan. Men efter snart 6 månader så anser jag att den borde få vara kvar. Oavsett så har där skett en viss ommöblering. Vinstpokaler och Cd-skivor har lämnat plats för mer klockor och teakpryttlar.


Små fina burkar och en kalender som aldrig byter datum trivs tillsammans med tranor som egentligen ska hänga på väggen.


Och de gröna klockorna blev fler efter en resa till London för dryga veckan sen. £ 10 fick jag ge för den med fot på en marknad i Brixton, som börjar bli hett på vintage/retrofronten.


Nu står sovrummet på tur. Det mest ångestladdade rummet i lägenheten. Det tog mig flera månader efter separationen, innan jag ens sov i sängen.
Men nytt sängbord i teak är inköpt idag så nu känner jag motivationen växa.....
Återkommer i ämnet. :-)

måndag 17 februari 2014

Dag nummer två på antikmässan var en minst lika trevlig händelse som ettan.
Jag hakade mig fast vid två experter (Jan som driver bloggen Form 55 och Benny som har Porslinsbloggen) och släppte enbart taget för att få i mig en dos nikotinblandad luft.
Det dessa herrar inte vet om fin-retro, är inte värt att veta och god smak har de också!

Efter ca 5 timmar i deras släptåg var min hjärna fullmatad med formgivare, modeller och tillverkare, och så här 4 dagar senare minns jag bara Kulvas från Bo fajans! Jag ska nämligen leta upp en sådan.
Den ska sedan Jan få i inbyte mot ett Leko-torn han släpat med från baksidan till Stockholm. Hoppas han har tid att vänta, för jag tror de kan vara ganska svårfyndade. :-)


Leko-tornet (längst bak till vänster) gör sig bra med mina andra trätorn, vilka några är från Brio och andra av okänt ursprung.

På Vip-kvällen sprang jag på en annan träleksak, nämligen en kissekatt, som jag tror såldes av Laurids Lönborg. Den har samma formspråk som den jag vet är designad av Gunnar Flörning, men jag har det inte bekräftat. I vilket fall, så kunde jag inte sluta tänka på den utan jag högg den det första jag gjorde när jag kom dit på torsdagen.


Det är den lilla längst fram. Den stora kissen är nytillverkad och inköpt på jobbet.

Ett köp gjorde jag även på onsdagkvällen.
Jag hade inte tänkt shoppa något alls, men efter det tredje glaset vin var jag rikare än jag var när jag kom dit.
Vin tycks ha den effekten på mig?!


Jag gillar nyttoprylar, och särskilt nyttoprylar som har en fin form och färg. Det har Stig Lindbergs melanin-serie Balett och Blues. Det är den stora röda skålen som fick följa med hem från mässan.

Även om veteranerna tyckte att mässan var mindre, fynden färre och prisnivån i högsta laget så var det en givande upplevelse för mig.
Tyvärr jobbade jag då Retroblogg-nätverket hade sin årliga träff, men jag hann träffa flera av er ändå.


Bland annat dessa färgstarka "damer". Fr vänster Sara som driver bloggen SaaX, Randiga tråden-Brittmarie, Re-DiZaIn-Safija och Prylodesign-Maria.
Brittmarie och Maria har förresten precis öppnat Retro och design Ateljen, en retrobutik i Sundbyberg.

Ytterligare ett möte var med en av de "stackars" handlarna jag förfasat mig över i bloggen. Ni vet, de som alltid står först i kön vid fyndstället. Just denna unge herre är numera förlåten, då han visade sig vara både trevlig och kunnig.
Nästa gång är det jag som nickar igenkännande, och vem vet, vi kanske tom väljer att prata med varandra.
:-)


Med sig på mässan hade han denna snygga jordglob, för när han inte står längst fram i "min" loppiskö och driver mig till vansinne, så driver han antikaffären På femte våningen.

Slänger in några bilder till här under, på saker som ska få flytta hem till mig sen.
Sen när jag är mer stadd i kassan!


Några Lindberg-fajanser vore ju trevligt att ha, och några fler snyggoteakskålar...


...och en hel drös Festivo-ljusstakar.
(mor, se vad din dotter önskar sig i födelsedagspresent)


En Knubbling-golvlampa har jag redan, men mycket vill ha mer!


Och så skulle jag gärna vilja ha lite exklusiv smak. Tack!

Tack alla berörda för några lärorika och trevliga dagar bland vackra föremål!