Visar inlägg med etikett stig lindberg. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett stig lindberg. Visa alla inlägg

fredag 10 oktober 2014

Tänk så mycket lite lull lull, lite puder, kajal och läppglans kan göra!
Inte kan vi väl gå ut som vi är, med anletet vi är födda att bära.
Lite silikon i läppen, lyfta bröst och gymmade kroppar. Och några märkeskläder på det.
Paul Gautiers Lindex kollektion kanske, för oss som inte har råd att shoppa på fina gatan.

Tänk vad lite lull lull kan göra!


Denna obetydliga kanna har nog passerats obemärkt på loppisar. Trist grå, men formen är ju okej. Eller? Skålen ska vi inte prata om, där är ju inte ens formen något speciell.
Men.....


...se där. Denna går ingen obemärkt förbi. Samma kanna, men välsminkad som en modell på en catwalk. Och ja, det är Stig Lindberg som är far till dem båda, men dekoren på den nedre, är gjord av Krister Karlmark. Den grå heter Bohus och den med bladdekor Berså, men det visst ni ju redan.

Tänk vad lite lull lull kan göra!
Man kan ju fråga sig hur populär Grete Prytz emaljserie från Catrineholm skulle blivit utan dekoren Lotus av Arne Clausen. Det är kanske dags att ära den som äras bör?

Jag gillar å andra sidan enkelheten i min Bohus-servis.
Och jag klär mig ofta i lump.
Osminkad! Lite som askungen!
Men jag går inte gärna ut utan BH. :-)

tisdag 4 mars 2014

Idag så öppnar jag köksluckorna i mitt platsbyggda 50-tals kök.
Där inne finns det en hel del fint, som jag samlat på mig under åren som loppisgalning.

För drygt ett år sen fick vi hem ett brev från hyresvärden med rubriken STAMBYTE.
Mitt hjärta började slå dubbla slag och svettpärlor bildades vid hårfästet. Många har ju erfaret att ett stambyte innebär mer än att bara byta rör, att fin kvalitativ köksinredning brutalt rivs ut och ersätts med billig plastklädd plywood.
THANK GOD, hade min annars ganska slarviga hyresvärd bestämt sig för att snåla på krutet och inredningen lämnades orörd.

And I love it, trots skavankerna och tidens spår.
Den vita färgen är gulnad och lite här och där, syns vilka kulörer som var på tapeten i ett kök förr.
Huset är byggt 1953 och det ser ut som originalfärgen på skåpen gick i grönt. Efter det har de definitivt varit röda, innan de till sist blev målade i vitt.


Skabby Chict, javisst!


I glas och muggskåpet samsas svenskt, finskt, engelskt och holländskt. Lite nytt och mycket gammalt!


Glas från oidentifierat glasbruk och Spisa Ribb av Stig Lindberg vilka är mina absoluta favoriter. Om jag någonsin kommer över tekoppar av den serien till ett rimligt pris kommer jag förmodligen trilla ner och dö.


Gefle-koppar och dessertskålar från Eda glasbruk hänger med Holländska Melitta-wannabe´s.
Observera den röda färgen som hyllorna en gång i tiden var målade i.


I porslinsskåpet har jag fler tallrikar än vad som krävs för att utfodra Hammarbys fotbollslag.
Hyllbården är vald av kärlek till denna idrottsklubb, så de är hjärtligt välkomna hit på middag.
Då kan de få välja fritt om de vill äta på Gefles Kryss, Pigg, Ring, Lansett, Smide, Ek, Rondo eller Dorothy. Eller varför inte välja någon av Rörstrands Bimbo, Amanda, Karneval, Agneta, Rolle eller Elvira. Eller kanske avnjuta en smörgås på Stig Lindbergs Siam....


De kan även få varsitt kokt ägg.


En sak som hantverkarna som var här och utförde stambytet frågade, var om jag ville ta ner kryddhyllan.
Tydligen hade många grannar bett om just detta???!!!!
Jag har bara en sak att säga dessa grannar och det är GALNINGAR!


I ett av skåpen är hyllplan och innerväggar obehandlade, och det finns en viss charm med det också, MEN jag ska ta och införskaffa lite hyllpapper, så att Zebra och Siam får lite finare golv i sitt hem.
Jag är lite som skomakarens barn, då jag jobbar på ett företag som faktiskt både säljer och tar fram fina sådana, men ändå står jag här med nakna hyllplan.

Någon av dessa får det nog bli. (pressbild från Koloni Stockholm)


Något som inte är naket det är spishyllan, utan den är vackert klädd i teakfanér.
Även här har jag fått frågan om jag inte vill riva ut och ersätta med något modernare.
Nonsensdumheter, svarade jag på det!
Denna gamling inspirerade Jan som har bloggen form55 att beställa en till sitt kök och det var smickrande, då jag anser att han har både stil och smak som få. Läs HÄR hur han gick till väga.


Jag avslutar köksrundan med en closeup på läckra dryckesbehållare.
Stouten Sweetheart hittade en väninnas man när de var på motorcykelsemester i England, och sa: Den här ska Martina ha! Det är alltså en berest bira, och oöppnat får den fortsätta förgylla min hylla.

Ha en kalasdag. It´s spring in the air!

måndag 17 februari 2014

Dag nummer två på antikmässan var en minst lika trevlig händelse som ettan.
Jag hakade mig fast vid två experter (Jan som driver bloggen Form 55 och Benny som har Porslinsbloggen) och släppte enbart taget för att få i mig en dos nikotinblandad luft.
Det dessa herrar inte vet om fin-retro, är inte värt att veta och god smak har de också!

Efter ca 5 timmar i deras släptåg var min hjärna fullmatad med formgivare, modeller och tillverkare, och så här 4 dagar senare minns jag bara Kulvas från Bo fajans! Jag ska nämligen leta upp en sådan.
Den ska sedan Jan få i inbyte mot ett Leko-torn han släpat med från baksidan till Stockholm. Hoppas han har tid att vänta, för jag tror de kan vara ganska svårfyndade. :-)


Leko-tornet (längst bak till vänster) gör sig bra med mina andra trätorn, vilka några är från Brio och andra av okänt ursprung.

På Vip-kvällen sprang jag på en annan träleksak, nämligen en kissekatt, som jag tror såldes av Laurids Lönborg. Den har samma formspråk som den jag vet är designad av Gunnar Flörning, men jag har det inte bekräftat. I vilket fall, så kunde jag inte sluta tänka på den utan jag högg den det första jag gjorde när jag kom dit på torsdagen.


Det är den lilla längst fram. Den stora kissen är nytillverkad och inköpt på jobbet.

Ett köp gjorde jag även på onsdagkvällen.
Jag hade inte tänkt shoppa något alls, men efter det tredje glaset vin var jag rikare än jag var när jag kom dit.
Vin tycks ha den effekten på mig?!


Jag gillar nyttoprylar, och särskilt nyttoprylar som har en fin form och färg. Det har Stig Lindbergs melanin-serie Balett och Blues. Det är den stora röda skålen som fick följa med hem från mässan.

Även om veteranerna tyckte att mässan var mindre, fynden färre och prisnivån i högsta laget så var det en givande upplevelse för mig.
Tyvärr jobbade jag då Retroblogg-nätverket hade sin årliga träff, men jag hann träffa flera av er ändå.


Bland annat dessa färgstarka "damer". Fr vänster Sara som driver bloggen SaaX, Randiga tråden-Brittmarie, Re-DiZaIn-Safija och Prylodesign-Maria.
Brittmarie och Maria har förresten precis öppnat Retro och design Ateljen, en retrobutik i Sundbyberg.

Ytterligare ett möte var med en av de "stackars" handlarna jag förfasat mig över i bloggen. Ni vet, de som alltid står först i kön vid fyndstället. Just denna unge herre är numera förlåten, då han visade sig vara både trevlig och kunnig.
Nästa gång är det jag som nickar igenkännande, och vem vet, vi kanske tom väljer att prata med varandra.
:-)


Med sig på mässan hade han denna snygga jordglob, för när han inte står längst fram i "min" loppiskö och driver mig till vansinne, så driver han antikaffären På femte våningen.

Slänger in några bilder till här under, på saker som ska få flytta hem till mig sen.
Sen när jag är mer stadd i kassan!


Några Lindberg-fajanser vore ju trevligt att ha, och några fler snyggoteakskålar...


...och en hel drös Festivo-ljusstakar.
(mor, se vad din dotter önskar sig i födelsedagspresent)


En Knubbling-golvlampa har jag redan, men mycket vill ha mer!


Och så skulle jag gärna vilja ha lite exklusiv smak. Tack!

Tack alla berörda för några lärorika och trevliga dagar bland vackra föremål!


torsdag 13 februari 2014

Igår besökte denna blogg-novis Antikmässan i Älvsjö för första gången.
Som proffsguide hade jag med mig Fynd eller ej-Gunilla och tur var väl det då det var gångar upp och gångar ner, fyllda med vackra saker. Jag hade lätt kunnat förlora mig/försvinna i en monter om inte Gunilla manat på.
Enligt experterna vi mötte (porslinsbloggen, femtiotalsjakten och Mangania du älskade), var det inte så mycket Retro på årets mässa.
Jag fattar ingenting eftersom jag såg toksnygga retrosaker var jag än vände blicken.
Så pass mycket att jag blev snurrig. Det kan ju förvisso vara bjudvinet som framkallade den effekten.
Kanske fick jag tom dubbelseende av mängden jag lyckades sneaka till mig. :-)
För att försäkra mig om hur det står till angående detta är det bäst att jag åker dit idag igen.

Åker dit? Åker hem menar jag ju!!!


För det är ju här jag bor numera...


Fina Luxuslampor hittade jag som jag ska inreda ovan hemma hos mig-monter med.


Mina frukostägg ska jag inta i dessa skulpturala äggkoppar...


Ytterligare en klocka till klocksamlingen....


...och en smäcker ljusstake som kan stå ovanpå...


...bredvid denna.


Ett trivsamt hem bör även ha ett husdjur el två, så dessa Gunnar Flörning kissemissar flyttar med.


Välkomna att hälsa på ni som har vägarna förbi. Tyvärr är vinet slut, men jag kan bjuda på en kopp kaffe ur Stig Lindbergs snyggservis Spisa Ribb.