Visar inlägg med etikett antikmässan. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett antikmässan. Visa alla inlägg

fredag 13 februari 2015

Antikmässan 2015 del 3

Under andra besöket av årets upplaga av antikmässan, uppstod ljuv romantik. Det var stråkorkestrar och änglar som sjöng.

Månne är det den närliggande Alla hjärtansdagen, som öppnade mina sinnen och gjorde hjärtat påverkbart.

Gunnar Nylund in my heart! <3
Kvack!!!

onsdag 11 februari 2015

Antikmässa 2015 del 1

Det ligger något förväntansfull över denna dag. Lite småpirrigt och nervöst.
Det är nämligen dagen då man får chans att klämma och känna på de där sakerna man aldrig kommer ha råd att ha hemma.

Öh...
Vänta här nu?!
Vadå aldrig?
Himla trist attityd det där!
Jag börjar om!

Det ligger något förväntansfull över denna dag. Lite småpirrigt och nervöst.
Det är nämligen dagen då jag får chans att klämma och känna på de där sakerna JAG kommer köpa hem, sen när jag vunnit på lotto alternativt gift mig rikt.
En inköpslista skall skrivas och moodboard-app laddas ner. Inspiration skall insupas. Och ett glas vin.

Antikmässan 2015, here I come!

måndag 17 februari 2014

Dag nummer två på antikmässan var en minst lika trevlig händelse som ettan.
Jag hakade mig fast vid två experter (Jan som driver bloggen Form 55 och Benny som har Porslinsbloggen) och släppte enbart taget för att få i mig en dos nikotinblandad luft.
Det dessa herrar inte vet om fin-retro, är inte värt att veta och god smak har de också!

Efter ca 5 timmar i deras släptåg var min hjärna fullmatad med formgivare, modeller och tillverkare, och så här 4 dagar senare minns jag bara Kulvas från Bo fajans! Jag ska nämligen leta upp en sådan.
Den ska sedan Jan få i inbyte mot ett Leko-torn han släpat med från baksidan till Stockholm. Hoppas han har tid att vänta, för jag tror de kan vara ganska svårfyndade. :-)


Leko-tornet (längst bak till vänster) gör sig bra med mina andra trätorn, vilka några är från Brio och andra av okänt ursprung.

På Vip-kvällen sprang jag på en annan träleksak, nämligen en kissekatt, som jag tror såldes av Laurids Lönborg. Den har samma formspråk som den jag vet är designad av Gunnar Flörning, men jag har det inte bekräftat. I vilket fall, så kunde jag inte sluta tänka på den utan jag högg den det första jag gjorde när jag kom dit på torsdagen.


Det är den lilla längst fram. Den stora kissen är nytillverkad och inköpt på jobbet.

Ett köp gjorde jag även på onsdagkvällen.
Jag hade inte tänkt shoppa något alls, men efter det tredje glaset vin var jag rikare än jag var när jag kom dit.
Vin tycks ha den effekten på mig?!


Jag gillar nyttoprylar, och särskilt nyttoprylar som har en fin form och färg. Det har Stig Lindbergs melanin-serie Balett och Blues. Det är den stora röda skålen som fick följa med hem från mässan.

Även om veteranerna tyckte att mässan var mindre, fynden färre och prisnivån i högsta laget så var det en givande upplevelse för mig.
Tyvärr jobbade jag då Retroblogg-nätverket hade sin årliga träff, men jag hann träffa flera av er ändå.


Bland annat dessa färgstarka "damer". Fr vänster Sara som driver bloggen SaaX, Randiga tråden-Brittmarie, Re-DiZaIn-Safija och Prylodesign-Maria.
Brittmarie och Maria har förresten precis öppnat Retro och design Ateljen, en retrobutik i Sundbyberg.

Ytterligare ett möte var med en av de "stackars" handlarna jag förfasat mig över i bloggen. Ni vet, de som alltid står först i kön vid fyndstället. Just denna unge herre är numera förlåten, då han visade sig vara både trevlig och kunnig.
Nästa gång är det jag som nickar igenkännande, och vem vet, vi kanske tom väljer att prata med varandra.
:-)


Med sig på mässan hade han denna snygga jordglob, för när han inte står längst fram i "min" loppiskö och driver mig till vansinne, så driver han antikaffären På femte våningen.

Slänger in några bilder till här under, på saker som ska få flytta hem till mig sen.
Sen när jag är mer stadd i kassan!


Några Lindberg-fajanser vore ju trevligt att ha, och några fler snyggoteakskålar...


...och en hel drös Festivo-ljusstakar.
(mor, se vad din dotter önskar sig i födelsedagspresent)


En Knubbling-golvlampa har jag redan, men mycket vill ha mer!


Och så skulle jag gärna vilja ha lite exklusiv smak. Tack!

Tack alla berörda för några lärorika och trevliga dagar bland vackra föremål!


torsdag 13 februari 2014

Igår besökte denna blogg-novis Antikmässan i Älvsjö för första gången.
Som proffsguide hade jag med mig Fynd eller ej-Gunilla och tur var väl det då det var gångar upp och gångar ner, fyllda med vackra saker. Jag hade lätt kunnat förlora mig/försvinna i en monter om inte Gunilla manat på.
Enligt experterna vi mötte (porslinsbloggen, femtiotalsjakten och Mangania du älskade), var det inte så mycket Retro på årets mässa.
Jag fattar ingenting eftersom jag såg toksnygga retrosaker var jag än vände blicken.
Så pass mycket att jag blev snurrig. Det kan ju förvisso vara bjudvinet som framkallade den effekten.
Kanske fick jag tom dubbelseende av mängden jag lyckades sneaka till mig. :-)
För att försäkra mig om hur det står till angående detta är det bäst att jag åker dit idag igen.

Åker dit? Åker hem menar jag ju!!!


För det är ju här jag bor numera...


Fina Luxuslampor hittade jag som jag ska inreda ovan hemma hos mig-monter med.


Mina frukostägg ska jag inta i dessa skulpturala äggkoppar...


Ytterligare en klocka till klocksamlingen....


...och en smäcker ljusstake som kan stå ovanpå...


...bredvid denna.


Ett trivsamt hem bör även ha ett husdjur el två, så dessa Gunnar Flörning kissemissar flyttar med.


Välkomna att hälsa på ni som har vägarna förbi. Tyvärr är vinet slut, men jag kan bjuda på en kopp kaffe ur Stig Lindbergs snyggservis Spisa Ribb.

måndag 10 februari 2014

Att längta efter något betyder oftast uppdämda förväntningar.
Så allt som oftast faller det man sett fram emot platt som en pannkaka.
Pannkaka hoppas jag få till middag, om jag förmår någon av sönerna att steka dem.

Värsta killförkylningen kom och hälsade på, men det var bara kvinnan i huset som fick känna på den.
Lite orättvist kan man tycka, men men...
När söndagen kom bestämde jag mig för att jag var frisk nog att gå på Liljeholmens bakluckeloppis.
Jag hade hört om den, hört bra, så banne mig tänkte jag inte lite feberfrossa och knivar i halsen stoppa mig.

På plast bland alla andra Stockholmare som gett sig ut på söndagsmys, insåg jag att trängsel inte var en bra grej, och bra grejer fanns det inte så många av det heller.
Bra grejer till ett bra pris alltså.
Jag sprang på några bloggkollegor (Gilas grotta och Prylodesign), och de instämde i att fyndnivån var låg.

Dock fanns det annat att roa sig med.
T ex att piffa till sig så man är snygg på Antikmässan i Älvsjö, vilken är i helgen.
Det gäller ju att både se skarp ut och ha skarp blick för att finna det man eventuellt söker.


Är det det den hemvävda skolfrökelooken jag söker...


...el det mer snajdiga, det som passar bra med en dräkt?


Pilotbrillor är ju alltid rock´n roll, men de kräver daglig sminkning, och klär inte ett blekt anlete som detta.


Nej, det får nog bli hemmafru varianten, så snubben får fortsätta vara den coolaste i familjen.

Tyvärr glömde jag köpa dem, så ser ni någon på mässan kisa med ögonen och hålla objektet en armlängd ifrån sig, är ni välkomna att komma till undsättning, för det är nog jag som försöker avläsa en signatur el en prislapp.